Skip to content

Nawadnianie organizmu w trakcie ćwiczeń
Podczas ćwiczeń fizycznych tracimy duże ilości wody. Oprócz wody, podczas wysiłku tracimy dodatkowo wartościowe składniki mineralne, takie jak sód, chlor, potas, magnez a także wapń, a z nimi także poniektóre witaminy. Bardzo dobrym sposobem na uzupełnienie niedoboru płynów będą napoje izotoniczne. To napitek, którego zgęszczenie jest takie samo, jak zgęszczenie ustrojowych płynów w ludzkim organizmie. Napoje izotoniczne – prócz wody – mieszczą także niezbędne minerały i węglowodany, czasami również witaminy.

Podczas ćwiczeń fizycznych tracimy duże ilości wody. Oprócz płynów, w czasie wysiłku tracimy też cenne składniki mineralne, tj. magnez, potas, chlor, sód oraz wapń, a z nimi też pewne witaminy. Bardzo dobrym sposobem na dopełnienie deficytu wody będą napoje izotoniczne. Jest to płyn, którego zgęszczenie jest podobne, jak zgęszczenie ustrojowych płynów w naszym organizmie. Napoje izotoniczne – oprócz wody – niosą też nieodzowne minerały jak też węglowodany, czasem dodatkowo witaminy.

wejdź na stronę i dowiedz się więcej

Autor: Peter Mooney
Źródło: http://www.flickr.com
W razie niedostatecznego dostarczania płynów, wydajność organizmu szybko spada. Nawet nieduże odwodnienie może być niebezpiecznym dla zdrowia. Kiedy utracimy taką ilość płynów, jaka odpowiada 5 % masy ciała, wydolność naszego organizmu maleje aż o trzydzieści procent. Następnym ważnym składnikiem tego rodzaju napojów będzie sód. Dzięki niemu wypita woda zostaje efektywnie wchłoniętą. Jest on również ważny do utrzymania równowagi elektrolitów. W czasie wysiłku fizycznego sód umożliwia utrzymanie prawidłowej temperatury ciała. Oprócz sodu, w napojach izotonicznych mieści się również potas, który też bierze udział w wielu przebiegach niezbędnych do prawidłowego działania układu mięśniowego oraz nerwowego.

W czasie ćwiczeń w organizmie ubywa wody, ciało się przegrzewa, natomiast zapasy węglowodanów zmniejszają się. Dlatego odczuwamy przemęczenie.

Trening

Autor: Butz.2013
Źródło: http://www.flickr.com

Picie napojów izotonicznych jest w stanie uczucie to opóźnić poprzez dostarczenie łatwo przystępnej energii oraz uzupełnienie niedostatków wody.

Typ płynu przyjmowanego w czasie treningu, jest uzależniony od typu a także nasilenia wysiłku, który podejmujemy. Osoby które stosują intensywne obciążenie utrzymujące się do jednej godziny, takie jak aerobik, pływanie, jogging, potrzebują jedynie uzupełnienia wody. W tym przypadku dobrze jest pić wodę, herbatkę albo rozwodniony sok. Nie ma konieczności uzupełniania węglowodanów bądź elektrolitów.

Przy treningach trwających dłużej – od godziny do 3 godzin (np. futbol, wyścigi na dłuższe dystanse, rowerki stacjonarne), niezbędne może być uzupełnianie wody (https://www.zdrowie-dom.pl/jonizatory-wody/85-jonizator-wody-iontech-it-750.html) oraz węglowodanów. Zapobiega to przegrzaniu, odwodnieniu i spadkowi energii.

Masz ochotę zgłębić taką sprawę nieco bardziej? Jeśli tak, to kliknij ten link oraz zobacz więcej szczegółów w serwisie (https://lomza.centrumdemed.pl/demed/protetyka/), który też omawia taką problematykę.

Niedobór węglowodanów przy tego rodzaju wysiłkach może spowodować spadek kondycji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*